Isnin, 30 Disember 2013

BERFIKIRAN POSITIF !



Asslammualaikum dan salam sejahtera.


Lama tidak menulis blog, hari ni sangat-sangat teruja mahu menulis. Mula berfikir, dengan menulis blog dapat memantapkan lagi mutu penulisan Liza selain dapat berkongsi pengalaman pada semua.

Sabtu lepas Liza baru sahaja selesai hadiri kursus Intensif bersama Pn Siti Aishah Zulkifli Ramond. Kelas yang sangat awesome!!  Banyak teknik yang dipelajari dan terbayang-bayang kesilapan yang telah dibuat sebelum hadir kursus ini. 


Peserta Kursus
Kesilapan bukan pematah semangat. Sebab itu Islam mewajipkan semua umatnya menuntut ilmu. Islam mewajibkan mencari ilmu bukan hanya ilmu pengetahuan malah apa saja yang membawa kemaslahatan dan berguna dalam hidup dan kehidupannya di dunia, selama tidak bertentangan dan merosak aqidah Islamiyah. 

Rasulullah SAW bersabda : "Carilah ilmu pengetahuan sekalipun hingga ke negeri Cina, bahawasanya mencari ilmu itu wajib bagi semua orang Islam". Banyak hadits lagi yang menunjukkan kewajipan kita sebagai orang Islam untuk menuntut ilmu seperti di bawah:

    

 Hadits Kewajiban Mencari Ilmu

Mencari ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim laki-laki maupun muslim perempuan          (HR. Ibnu Abdil Barr)


Hadits Menginginkan Kebahagiaan Dunia-Akhirat Harus Wajib dengan Ilmu

Barang siapa yang menghendaki kehidupan dunia maka wajib baginya memiliki ilmu, dan barang siapa yang menghendaki kehidupan Akherat, maka wajib baginya memiliki ilmu, dan barang siapa menghendaki keduanya maka wajib baginya memiliki ilmu (HR. Turmudzi)


Hadits Menuntut Ilmu

Carilah ilmu sejak dari buaian hingga ke liang lahat. (Al Hadits)


Tahun baru pun nak menjelma. Planning 2014 perlu dibuat. Ilmu yang dipelajari boleh diaplikasi untuk perancangan yang lebih baik bagi azam tahun baru. 


Liza suka menghadiri kursus seperti ini. Salah satu faktornya adalah Liza akan berada bersama insan-insan yang telah Berjaya dan mahu Berjaya. Mereka sentiasa berfikiran positif dan berani untuk berubah. Apabila kita berada bersama orang yang sentiasa positif kita secara langsung akan berfikiran positif sama seperti mereka.


Banyak kebaikan menyertai kursus seperti ini. Selain Ilmu yang di ajar Liza akan mendapat kenalan baru dari seluruh Malaysia. Bila dah berjumpa seperti ini, mereka banyak  berkongsi pengalaman serta bertukar-tukar buah fikiran dan sama-sama mendapat manfaat daripadanya. 
 




0 ulasan:

Catat Ulasan